måndag 3 december 2012

Stickpodden - avsnitt 9


I avsnitt nio av Stickpodden snackas det julgranspynt, stickcaféer och vampyrstickning. Dessutom blir berättar Karin om hur hon bränt upp sin killes snutt.

Lyssna via iTunes eller direkt i mediespelaren här på sidan. Det går också jättebra att söka upp podcasten i din podcastspelare för att prenumerera, då testar du att söka på "Stickpodden" eller lägger till en manuell prenumeration med denna länken: http://stickpodden.libsyn.com/rss

Fram med stickningen, häll upp en kopp kaffe och häng med!

Trevlig lyssning!




Avsnittsgudie - avsnitt #9

I avsnittet pratar vi om:
  • Karin har blivit klar med sitt pannband. Elin svär en liten ramsa över en liten mössa som ställer till problem. Dessutom har garnet till sängstickningen Ingrid tagit slut. Någon som har ett litet nystan av Drops Baby Merino (i grå färg nr 19) till övers?
  • En meter garn är Facebookgruppen där du kan söka efter garn om det tar slut. In och kika!
  • Det pratas stickcaféer i dagens podd! Vi tycker så många som möjligt skall ge sig ut i cafévärlden för det är superkul! Vill man leta reda på ett lokalt stickcafé testar du att googla eller fråga runt i garnbutiker. Du kanske också hittar något i denna listan på Online Stickcafé eller i denna blogglistan? Är du pepp på att börja hänga på virtuella stickcaféer eller syjuntor? Testa Online Stickcafé eller #twitterjunta där du kan snacka stickning och handarbete över internet. 
  • Har du sett Barbrors julgransmössa?
  • Jättesöta julkulor att hänga i granen eller virkade kottar.
  • Vi pratar om julstickning: Knitaholics julkalender med nya mönster varje dag. Det vankas Mysteriestickning hos Tålamodpåsen. Och julkalender hos Stickamera med nya erbjudanden varje dag.
  • Veckans bokrecension: Vampyrstickning
  • Veckans sticksug. Karin är kär i Praline-koftan som Clara stickar har stickat och Elin har funderat på att knåpa ihop Lilla Koftan av PetraO.

32 kommentarer:

  1. Hej Karin och Elin!
    Jag vill bara säga att jag tycker jättemycket om er stickpod! Mamma tipsade mig om den i lördags och sen dess har jag lyssnat på alla avsnitt. Jag gillar att ni har med inlägg om konstiga saker som t.ex. de där tomtedockorna eller konstiga felsägningar. Jättebra initiativ av er, ni ska ha en stor eloge! Jag har stickat en halskrage av det där limited edition garnet från Drops som ni pratade om i ett tidigare avsnitt och jag kan ytterligare bekräfta att det är ett underbart garn. Billigt, mjukt, fint och stickningen växer snabbt.
    Lycka till med fortsatta avsnitt, jag kommer att lyssna!
    /Rebecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Rebecka! Vad kul att höra!

      Härligt att du blev nöjd med halskragen! Den låter ju superbra! :)

      Radera
  2. Jag gillar att ni pratar om lite annat än stickning, det får mig att skratta och det blir personligt. Efter nio avsnitt är det nästan som om jag känner er. Tack för att ni gör det här, jag förstår att ni lägger mycket tid och eftertanke på podden så låt den vara som ni vill ha den! Jag längtar till nästa vecka! Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul kul! Det känns bra att höra att det är en bra blandning mellan stickning, liv och lite bus. :D

      Då ses vi nästa vecka Anneli! Tack för att du lyssnar!

      Radera
  3. Ännu en härlig pod som får mej att skratta :) Håller med Anonym här ovan att det känns som om ni är två kul kompisar som sitter här och snackar medans jag stickar. Sjukt? Ja säkert lite :) Hur som helst så tycker jag att ni ska fortsätta som ni gör. Tack för att ni förgyller min dag en timme i veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag är precis likadan när jag lyssnar på podcast! Jag tycker att Gigi och Jasmine i Knitmore Girls är mina bästisar och att Amanda och Hannah är tjejkompisarna jag alltid haft. Så jag förstår helt hur du känner. :D

      Radera
  4. Hej Elin o Karin!
    Har stickat, repat upp, stickat repat upp och lyssnat till alla era poddar och njuter varje gång. Skrattar med er och vill nästan lägga mig i samtalet ibland, känns som jag är med er på något av alla ställen vi varit och stickat på tillsammans. Förstår att ni vill ha ris och ros och jag kan inte annat än hålla med alla andra jag hört som lyssnar på er att ni är sååå bra som ni är. Det är en lagom blandning av fakta och galenskap. Tummen upp för er!
    Ses på bibblan hoppas jag på torsdag!?
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta Anna!

      Jaaaa på torsdag ses vi! Äntligen har jag en ledig kväll och kan komma och sticka! Som det kliar i fingrarna! :)

      Radera
    2. Och jag kan också komma...en stund :D

      Radera
  5. Åh vad ni är gulliga allihop. Jag blir så där lite rörd och fnissar lite belåtet och generat för mig själv :)Det är så kul att ni gillar vad vi gör för det gör ju vi med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Puss på dig Karin! Peppa för snuskpodd och champagne på söndag! Jag har sååååååå många idéer! :D

      Radera
  6. Hej ladies!

    Ni gör ett fantastiskt jobb och jag har lyssnat ikapp alla avsnitt och njuter av varje. Stickade precis färdigt en vante under senaste casten (trots dagligt stickande äger jag inga egenstickade vantar, gooooschh!).

    Kan ni inte ha en vintagespecial någon gång? Jag är helt förälskad i 40- och 50-talsdesign! Bland de mönsterna kan ni ju för övrigt hitta mönster till mammelucker och annat kroppsnära.




    SvaraRadera
    Svar
    1. Både jag och Elin älskar också 40 och 50 tal! Klart vi ska ha en vintagespecial, det lovar jag här och nu! (fast jag lovar inte när ;))

      Radera
  7. Jag blev alldeles peppig av det här avsnittet. Här där jag bor har jag bara hittat två stickcaféer. Det enda måste man vara med i Sticka för att få vara med på och det andra är ordnat av Vuxenskolan och sker också där. Och jag känner att inget av dom passar mig. Jag har bara besökt det ena men jag kände mig inte alls bekväm, kanske också för att alla var ca 30 år äldre än mig. Så nu blev jag lite peppig på att dra igång något. Jag bor ändå i en studentstad och det kanske finns fler i min ålder som stickar.

    SvaraRadera
  8. Hej! Ändra inget podden är så bra som den är. Fortsätt prata om stickning och allt annat som rör sig i era tankar. Snusk och sen lite stick-historia är ju en perfekt blandning.
    Jag är glad för alla goa skratt! Kör på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi tycker också att snusket förhöjer det mesta...även om det inte var tanken med podden från början, det bara blir så! :D

      Radera
  9. Hejhej!
    Ville bara säga att jag kanske har det garnet som Elin letade :-) Om det är mörkgrått? Har inte lappen kvar men ser ut att likna. Maila mig adressen så skickar jag det! annakarin.timan@gmail.com

    Tack för en härlig podd!
    Kram
    Anna-Karin Timan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna-Karin! Här sitter jag och sover och märker inte att jag fått kommentarer på bloggen. Beklagar!

      Tack för att du är en ängel och hörde av dig. Har du följt podden så har du hört att det löste sig. Men du får en stor kram som tack för besväret.

      Radera
  10. Apropå nästa poddtema kom jag att tänka på en garn/stickkväll där garnproducenten Thomas Kvist medverkade och beskrev sig själv som garnsexuell. Ett roligt sätt att beskriva sina känslor för garn tyckte vi stickerskor som var där, och garnporr är väl ett vedertaget begrepp i stickbloggsvärlden.

    Tack för poddsällskap under min sömnlösa natt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej vad tråkigt med sömnlösa nätter. Hoppas vi är ett bra sällskap!

      Radera
  11. Hej ! Har precis lyssnat på senaste avsnittet virkandes på en rumänsk snodd som tillhör årets kalenderstickning. Den var minsann ganska knepig att få till men efter att har tränat på lite grövre garn som inte delar sig så fick jag till det. Ni ville ha tips på juliga saker att sticka. Jag har ett mönster på pyttesmå pärlstickade hjärtan som man kan hänga i granen eller göra till en liten julbrosch att fästa på julkoftan. Finns på min blogg. Ni ville också få tips om vad ni kan prata om. Som fortsättning på diskussionen om hur man lagar sockor skulle det vara kul med omdömen om garner som håller längre än fjorton dagar. Det är ju inte kul när man lägger ner massor av timmar på spetsstickade sockor och så går det sönder med en gång. Som det underbara och dyra garnet Jitterbug till exempel.
    Ni är jätteroliga och inspirerande att lyssna till men "snusket" kan jag vara utan för min del. "Garnporr" däremot gillar jag !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar det vi snackar om i vanliga fall! Jag håller med om det där med dyra garn som inte håller. Jag har stickat ett par sockor i ett garn som jag glömt vad det heter, men det är nästan hål på båda hälarna och de är inte alltför flitigt använda.

      Eftersom snusket inte faller alla i smaken så måste jag lyfta ett varnande finger för avsnitt tio då det handlar mycket om detta ämne. Smaken är som baken och alla ämnen uppskattas inte av alla. Hoppas du ändå fortsätter följa oss ;)

      Radera
  12. Ni har en så skön blandning och bjuder verkligen på er själva, lagom till tionde programmet är jag ikapp med lyssnandet, alltid lika kul program. Hade faktiskt en fundering på mönsterdelning, jag har en del gamla mönster ur tidningar som jag använder och därför får frågan om att dela med mig av mönstret men hur går det ihop med copyrighten, när är det safe att lägga upp möstret på en hemsida/blogg om man skriver att det är hämtat ur en tiding för det ärju inte det enklaste att få tag på gamla tidningar som är över ett år gamla än mindre som är 10-20 år gamla och vad med mönster som någon påstår är en designers då denna gjort ett liknande medan mönstret varit publiserat i en bilaga från 2011 så när är det safe att öppet dela ett mönster ur tidningar är en intressant fråga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, det var en svår fråga. Varken jag eller Elin är experter på det här med upphovsrätt, men kanske finns det någon annan där ute som vet mer?

      Radera
  13. Hej! Vad härliga ni är! Extra bonus är dialekten eftersom jag är en öländska som lever i exil.
    Jag tänkte på det ni sa om stickningens histora; kan man inte tänka sig att man väljer ut godbitar ur materialet och har det som ett kort inslag i varje avsnitt.

    Andra idéer kan vara korta intervjuer med folk varför de stickar, vad de stickar på just nu, deras styrkor och svagheter?

    Jag gillar er struktur, lite vad-har-hänt-sen-sist, vad stickar ni på nu och även att ni har tema för varje avsnitt!

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du exilöländska! Tack för feedback! Vi tyckte du kom med mycket bra idéer!

      Radera
  14. Hoppas jag kommenterar i rätt avsnitt nu...
    Tidigare i höstas tröttnade jag på att ha mina stickor i en salig röra, inte vet jag vilka jag har och inte i vilka längder när det gäller rundstickor.
    Har börjat sy på ett fodral till de vanliga men rundstickorna skulle inte funka bra där.
    Google to the rescue i vanlig ordning, och jag ska göra en som liknar den här: http://www.craftster.org/forum/index.php?topic=216807.0
    Jag har sett en del som använder cd-fodral, sådana som man har skivor med sig i bilen men jag vill ju sy mitt.
    Jag funderade på en sån här variant fast jag har ju inget döskalletyg ;-)
    http://www.etsy.com/listing/113342232/olive-barbed-skulls-circular-needle-case
    Det här passar säkert en del: http://www.weebleknits.net/fomisc.html
    Helt enkelt en del av ett jeansben med sidsömmarna uppsprättade som man syr vertikala kanaler i och trär in stickorna. Jag såg en som använde en slips istället.

    Vilket år som helst nu kommer mina två stickfodral vara färdiga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka fina tips du kommer med! Tack Floramia!

      Radera
  15. Gillar att ni får mig att skratta. Fortsätt som ni gör blanda hejvilt,

    SvaraRadera
  16. Härligt Ylva! Skratt är det skönaste som finns ju!
    Kram

    SvaraRadera
  17. Fantastiskt kul att lyssna på er och den härliga blandning ni gör. Sa just till min mor att charmen är att ni har återkommande rubriker men inget som blir uppstyltat lr ett måste, tror att det är kul att lyssna så länge ni tycker det är kul att göra podden! Tack vare härligt örongodis så är snart min virkade sjal klar, den jag funderade på att frogga, så tack till er ;-)

    Martina Palmér

    SvaraRadera