tisdag 18 december 2012

Stickpodden - avsnitt 11


I avsnitt elva av Stickpodden snackas det stickor och podcasts. Dessutom blir det lite snack om i-cordstickning och julklappar. Och så släpper vi vår mysiga tävling på temat välgörenhetsstickning. Reglerna är enkla! Det är juletid och låt hjärtat vara med. Sticka och skänk till valfritt välgörenhetsändamål. Kommentera på detta blogginlägg och berätta om din välgörenhetsstickning.

Lyssna via iTunes eller direkt i mediespelaren här på sidan. Det går också jättebra att söka upp podcasten i din podcastspelare för att prenumerera, då testar du att söka på "Stickpodden" eller lägger till en manuell prenumeration med denna länken: http://stickpodden.libsyn.com/rss

Fram med stickningen, häll upp en kopp kaffe och häng med!

Trevlig lyssning!




Avsnittsguide - avsnitt #11

I avsnittet pratar vi om:

38 kommentarer:

  1. Ni glömde de mest underbara stickorna som finns kolfiber är helt såld på mina strumpstickor i kolfiber som väger absolut ingenting. Hoppas ni båda får en trevlig julhelg och att tomten hörde era julklappsönskningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! Det där måste kollas in! Kolfiber har jag aldrig stött på innan. :)

      Radera
  2. De där knitPro rundstickorna som skruvar upp sig: du måste använda den lilla metallhaken som kommer med för att "låsa fast" tippen. Då skruvar de inte upp sig! Hade nämligen samma erfarenhet som dig att de skruvade upp sig och garnet fastnade. Och tänkte att den där metallbiten kan ju inte göra så stor skillnad, men det gör det!Uppskruvning no more!
    Tusen takk för en tipptopp podkast; härligt att höra svenska!
    /Charlotte - Bergen, Norge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska påminna Karin om att hon inte får fuska med att låsa fast tippen. :)

      Radera
  3. När det gäller bäbisstrumpor så vill jag tipsa om min favorit, den sk. tågstrumpan. Den ser rolig ut, är kul att sticka och ska tydligen vara i stort sett omöjlig att sparka av sig. Jag gillar den dömycket! http://soanpysslar.blogspot.se/2008/11/mnster-p-tuulasockan.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhhh tack! Jag blir alltid glad för nya strumpor som sitter som en smäck. Dessa får provas i vår. :D

      Radera
  4. Äntligen ett nytt avsnitt !!! Det är så himla inspirerande att lyssna på er att man bara längtar efter nästa avsnitt ... Tusen tack !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack fina du! Precis sånt där gör oss superglada att höra!

      Radera
  5. Här kommer mitt bidrag till tävlingen: 2011 drev jag projektet Sticka till Afrika (stickatillafrika.wordpress.com) där jag blandade hantverk, poesi och cred till beställaren samt att pengarna gick till Afrikagrupperna och deras politiska partnerorganisationer i södra Afrika. NU till och med september driver jag Stödstrumpan, där tjugo beställningar görs till förmån för nämnda organisationer. Fem färgskalor finns att välja på, som representerar en särskild plats i regionen: https://www.betternow.se/anna-strmberg-pamps-insamling-fr-afrikagrupperna

    Ha en fantastisk jul och nyår, ni är guld! Kram Anna
    ... som också driver fabriksgatan.com, med fokus på hantverk och globala frågor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hurra! Och heja heja dig som engagerar dig! Jag ska kolla in fabriksgatan.com också. Det där låter ju jätteintressant!

      Radera
  6. Tack för en fin pod!:) vad är det för mikrofon och vad kör ni för program när ni gör den? Tack tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar! Just nu spelar vi in på iPhone med programmet Hindenberg och redigerar i Garageband. Lätt som en plätt. Men vi är lite sugna på mikrofoner så vi kan krypa ut från garderoben och spela in vid köksbordet. :)

      Radera
  7. Hej! Tack för ett mycket trevligt program. Jag tänkte bara säga att de där utbytbara Knitpros stickor även kan användas som flexistickor. Det är ju bara att skruva på den rosa lilla stopparen på slutet. Tänkte bara så en inte går och köper separata flexistickor också. :)

    Sen så vill jag bara säga att det finns ett billigare kit med utbytbara stickor som jag är himla nöjd med. Det heter Denise och är förvisso i plast men har de där snabbkopplingarna som jag har förstått att Addi också har. De är lite flexiga i plasten med vilket gör att de går att böja lite och känns väldigt bra för händerna och är trevligt när en kommer till konstiga upplockningsställen. Settet är från 3,75-12. MEN tyvärr verkar de inte gå att komplettera om det försvinner en sticka eller så.

    Tack för mig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. SMART! Det där har jag inte ens tänkt på! :) Och tack för kit-tipset!

      Radera
  8. Åh, ni sätter verkligen guldkant på min tillvaro, tack!

    Kul att ni pratade om stickor. Köpte i höstas (snål som jag var) ett set med Knitpros utbytbara rundstickor i plast! Knarr knarr knarr. Om man är känslig mot knarr så kan jag informera att även knitpros plaststickor knarrar :).

    Tycker det är grymt att vi får en pod i mellandagarna med!

    Julkramar från Göteborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, för knarrig stickning! :)

      Kram kram tillbaka!

      Radera
  9. tack för ännu en härlig pod God Jul ♥ ♥ ♥♥

    SvaraRadera
  10. Tack för ännu ett trevligt avsnitt.
    Jag tyckte nog ni glömde mina favvostickor, Dominostickor.
    Perfekt till smala arbeten som t ex separata uddkanter eller smala halsdukar.
    Mina favoriter är dels dom svarta i ebenhotz eller dom i bokträ.
    Bokträstickorna är lite sträva i början men efter ett tag så är dom precis lagom hala, beror kanske på att jag inte tvättar händerna hela tiden. Det händer även att jag äter jordnötsbågar medan jag stickar :D
    Dessutom är dom precis lagom spetsiga!
    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, dominostickor har jag inte hört om innan. Men det där skall kollas in! Lagom spetsiga är ju perfekt! :D

      Radera
  11. Hej! Jag har lovat mig själv att börja sticka strumpor i januari. Dessa ska jag lägga på hög och om min grannes son ordnar sin julmarknad till förmån för barncancerfonden en gång till ska jag bidra med ullstrumpor. Han har de senaste åren samlat in enormt mycket pengar på hemkokt saft och sylt som han och hans familj kokat. Blir det inte av ska jag tvinga alla vänner och bekanta att köpa dem så skänker jag pengarna själv. Tror ni att jag lyckas hålla mitt löfte till mig själv? Eftersom det inte är genofört än så räknas det förstås inte:)

    Tack för ännu en ny inspirerande podd. Jag ska nog ge Knit-pro en ny chans, mina skruvade upp sig men stickpodden än grym fortbildning för mig.

    Sticka på och ät mycket godis i jul!

    Anneli

    Tack för ännu en

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anneli! Tack för snälla kommentaren. Jag har precis käkat en handfull karameller så godisintaget är stabilt. :D

      Klart du ska sticka strumpor! Vi ska dessutom ha en strumppodd framöver! :D

      Radera
    2. Julafton blev jag klar med första paret till barncsncerfonden. Har fått med mig några arbetskamrater i projektet! Anneli

      Radera
  12. Ett par gånger om året lämnar jag någon eller några kassar med stickat till Hjälpstickan.
    Litet nystan på Söder i Stockholm tar emot och så kommer Ulrica och hämtar bidragen för att sen lämna vidare till Stadsmissionen
    http://hugomamma.blogspot.se/2012/12/skont-att-fa-ge.html?m=1

    SvaraRadera
  13. Tack för bra avsnitt.

    Jag har inte hunnit välgörenhetssticka något i år. Men tidigare år har jag stickat halsdukar till Hjälstickan, bebismössorm bebiströjor och bebisvästar (minns ju inte namnet på västen :-( ) och virkat hjärtekatter till Hjärtekatten projektet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att du engagerat dig! Man kan ju inte ligga på topp jämt, ibland måste man pusta ut lite och så får nån annan kliva in och engagera sig istället. Så det är ju inte så konstigt om man har mindre aktiva år. :)

      Radera
  14. Har under det här året lämnar tre pappkassar med stickat till hjälpstickan, stickar smått till SOSbarnhem, ett projekt av en tjej som ska adoptera från Ryssland, samt har gjort en del till Soluppgången en förening som lånar ut micro lån till kvinnor i tredjevärlden

    SvaraRadera
  15. Hej! Jag har stickat en himla massa till välgörenhet genom åren, mest till Stickhjälpen och till asylsökande. Här är några länkar till min blogg:

    http://syrholen.blogg.se/2012/october/sockor-i-regia.html
    http://syrholen.blogg.se/2012/july/stickad-klanningtunika.html
    http://syrholen.blogg.se/2012/july/halsduk.html
    http://syrholen.blogg.se/2012/april/tumvantar.html
    http://syrholen.blogg.se/2012/february/nepalmossor.html
    http://syrholen.blogg.se/2011/september/flatstickad-kofta.html
    http://syrholen.blogg.se/2011/october/gul-kofta.html
    http://syrholen.blogg.se/2011/august/kongo.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja dig Jennifer! Vad härligt att du dokumenterat allt också!

      Radera
  16. Jag har de Addi-klick stickorna som Karin pratade om. Valde metall.Har aldrig lossnat i kopplingen för mig. Jag stickar ganska fast i vanliga fall. Med dessa blir stickfastheten jättebra! Det går så mjukt och fint att sticka med dom.
    Har läst någonstans att man ska välja metallstickor om man stickar fast och trästickor om man stickar löst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det nog vara. Jag stickar ganska löst och trivs väldigt bra med trästickor. :)

      Radera
  17. Hej stickpodden! Är gärna med i utlottningen av böckerna! I november/december har jag stickat en bebiskofta och en väst med tillhörande mössor. Har skickat dem till "Sticka och skicka" projektet som sänder vidare till Zambia och Mpongwe-sjukhuset. Där får nyblivna fattiga mödrar kläder till sina nyfödda att värma dem med och det blir en sporre för dem att överhuvudtaget ta sig till sjukhuset för att föda. Kändes väldigt bra att kunna göra något för någon för mig helt okänd person, speciellt i juletid då de flesta av oss här i väst lever i överflödets konsumtionssamhälle.
    Kramar Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annelie! Vad härligt att du stickat till Sticka och skicka! Jättebra!

      Världens största peppkram som tack!

      Radera
  18. Hej Stickklubben!

    Jag är en av dom som nästan bara använder flexistickor och jag tycker det är helt underbart, eftersom hela stickningen ligger i knät och har man som jag problem med värk så är det ett bra sätt att kunna sticka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hittat de stickorna som passar dig bäst. När man väl hittat rätt så blir det så mycket skönare och roligare att sticka! Eller hur? :)

      Radera
  19. Underbart avsnitt! Fantastiskt att få lite tips på andra stickpoddar också!
    Jag har lyssnar lite på Knit 1 Geek 2 nu, och är alldeles kär i dem, precis som jag blev så fort jag hörde första avsnittet med er. Jag kan till och med bortse från deras dåliga ljudkvalitet, så härliga är de! :)

    SvaraRadera