måndag 5 november 2012

Stickpodden - avnitt 5


I avsnitt fem av Stickpodden snackas det Halloween, hur man tvättar en ulltröja, noppor, julpyssel och torra händer. Dessutom lanserar Elin sin teori om tre olika typer av stickande kvinnor.

Lyssna via iTunes eller direkt i mediespelaren här på sidan. Det går också jättebra att söka upp podcasten i din podcastspelare för att prenumerera, då testar du att söka på "Stickpodden" eller lägger till en manuell prenumeration med denna länken: http://stickpodden.libsyn.com/rss

Fram med stickningen, häll upp en kopp kaffe och häng med!
Trevlig lyssning!




Avsnittsgudie - avsnitt #5

I avsnittet pratar vi om:
  • Karin firar sin färdiga tröja som snart skickas upp till Norge. Elin har bara en tumme kvar sen sitter dessa vantarna på hennes händer.
  • Vi ryter till över handarbetstidningarnas julkupp. Men tycker ändå att det är en väldigt bra tidning!
  •  Tröjor som krymper i tvätten. Elins fina Oslo Anorak till exempel... :(
  • Så tvättar du en ulltröja eller sköter noppor. Del 1 i "Så sköter du ett stickat plagg" handlar om ull. Det utlovas en liten handbok längre fram. Tills vidare kan du läsa om tvätt här eller noppavlägsning här.
  • Torra händer, du som lider av detta kanske hittar några tips i denna Facebooktråden?
  • Stickade mamelucker. Den som vill prova på kan hitta lite mönster här eller i denna webbtidningen.
  • Sjalen med nupparna som Karin har stött på problem med.
  • Recension av fin boken Varma tumvantar och några sockor
  • Veckans sticksug! Karin vill knåpa ihop en Daybreak och Elin dreglar över mössorna Poppy och Aviatrix.

31 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen er podcast!
    Men har en fundering om det där med ålder...Om man är sk pånyttfödd stickare, sådär vid 45-50, kallas det väl ändå inte för "på äldre dar"...Jag är drygt 50 och vill verkligen inte tillhöra den kategorin. Vad kallar ni det då människor vid 60, 70, 80, 90...? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, vad är egentligen äldre och yngre dar? :) Jag tycker nog man kan säga "på äldre dar" om alla efter att man blivit vuxen. Mina senaste 10 år tillexempel kan jag referera till att jag börjat träna på äldre dar tillexempel. Jag tror helt enkelt att jag använder det uttrycket för att gestalta nu och då. I detta fallet så använde jag det för att beskriva en kvinna på 80-talet och samma kvinna 30 år senare. Då smet begreppet "äldre dar" för att beskriva tiden som gått.

      Men jag håller med om att det har lagts ett värde i begreppet "äldre dar" som inte är kul. Och då är det klart att det inte känns gutt att höra sin egen ålder sättas samman med de värden som begreppet medför. Låt oss ändra på det där va?! Jag känner hur många grymma, skarpa, snygga, smarta, fina och varma kvinnor som helst som är 40, 50, 60, 70 och 80 år gamla.

      Jag får be om ursäkt om du tog illa vid dig! Och som plåster på såren så berättar jag vad jag noterar med mamma och hennes vänner. HERRE JÄKLAR VAD SNYGGA DE GÅTT OCH BLIVIT "PÅ ÄLDRE DAR"! :) Helt plötsligt så har de tid för sig själva, det börjar tränas, kläder köps, det klipps och färgas hår och de känner sig glada och fina. Och jag är alldeles säker på att du är en av dessa sköna ladys!

      Tack för att du hörde av dig!

      Radera
  2. På ännu äldre dar? :) Nä skämt åsido, det kanske var en olycklig formulering. Hoppas ingen har tagit illa vid sig, det är inte alltid lätt att tänka först och prata sen! Det är väl så att man skjuter preferenserna framåt hela tiden...när jag var 15 ansåg jag att man var en tant när man var 30...en uppfattning jag knappast delar idag ;)

    SvaraRadera
  3. Tack för en riktigt härlig stund! Önskar att det fanns fler program att lyssna på redan nu!
    Suga-tummen-vanten ni pratade om idag lät ju intressant även för vuxna med smartphones! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Jag har för mig att man kan sätta på en liten plutt på vanten som kan "simulera ett finger" för den som vill surfa med vantarna på. Annars har jag sett att det går att använda en varm korv också. Haha!

      Men din vuxenversion låter nog finast! :)

      Radera
  4. centrifugeringen bör vara så snabb det bara går! under hög centrifugeringen ligger plagget still (slickat mot kanten av truman) - ju mindre centrifugering ju mer risk för rörelse vilket man vill undvika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha! Där lärde i alla fall jag mig något nytt...såklart det borde vara så!

      Radera
    2. Ja här får vi tacka för tipset Malin! Låter ju klokt och logiskt nu när jag tänker efter! :D

      Radera
  5. Har inte hunnit lyssna på senaste podden än, men ser fram mot det! Ni är så härliga. *tummen upp*
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack Anna! Ses på torsdag eller har du fullt upp med turfing?

      Radera
  6. Tak for et fint afsnit - dejligt at lytte med her fra Danmark! Med hensyn til tips til gode blogs... Hvis vi skal blive i det nordiske, så er en af mine absolutte favoritter Meretes http://meretesmonstermonster.blogspot.com/ - hun laver fine ting og er til og med ret morsom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken trevlig blogg! Och dessutom hittade jag länken till den fantastiska danska boken om koftor som väckte ett starkt habegär! Tack :)

      Radera
    2. Vad kul med danska lyssnare! Och vilket sammanträffande. När Karin och jag värmde upp lite inför senaste podden så spelade vi in välkomstfrasen på danska först för att bli lite varma i kläderna. Den klippte vi bort eftersom jag mest snackade om winerbröd och Karin lät lite som en galen tysk. :D Vi kunde väl aldrig ana att vi hade danska lyssnare på riktigt? Vad kul att du är med oss Birgitte! Kram!

      Radera
  7. Ehm... var finns avsnitt fem? Där spelaren brukar vara här ovan finns bara en annons?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sitter på och surfar i Internet Explorer 6 så kan det vara det som ställer till problem? När jag testar så fungerar allt som det ska. Men ett tips kan vara att lyssna direkt på iTunes: https://itunes.apple.com/se/podcast/stickpodden/id568865541?l=sv

      Hör av dig om det fortfarande inte funkar så får vi felsöka lite! :D

      Tack!

      Radera
    2. Vad märkligt hörre du. Jag sitter på en linuxburk med ubuntu 12 och surfar i Google Chrome och istället för spelaren visas en länk till: http://www.adoptuskids.org/. I Firefox 16 på samma dator fungerar dock spelaren som vanligt ser jag nu. Jätteskumt! Men nu kan jag i alla fall lyssna på programmet.

      Tusen tack för att ni gör stickradio, det värmer i höstmörkret! :)

      Radera
    3. Tack för det fina berömmet Erika!

      Radera
  8. perfekt med mamelucktips! Men är det nån som har tips på hur man kan förstora mönstret så att det passar bredare rumpor än vad det står i beskrivningen? Att just lära sig att måttanpassa mönster till ens egen kropp skulle jag vilja veta mer om - framtida poddtips eller så om det finns nån här som kan sprida kunskap?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vi kunna prata om! Jag stötte själv på en formel för några veckor sedan där jag läste mig till hur man kan göra. Ska se om jag hittar länken.

      Men om jag tänker lite snabbt (och möjligtvis fel) så skulle jag säga såhär: Om du stickar med exakt maskfasthet så vet du ju hur många maskor som motsvarar 10 cm. Då behöver du bara mäta dig själv, se hur många centimetrar extra du behöver lägga på och sen räkna ut hur många maskor det motsvarar. Sen behöver man bara vara lite kreativ med hur och var grenen och benen skall placeras. Som tur är behöver man ju inte sticka om så jättemycket om man behöver göra justeringar eftersom mamelucker inte är nåt jätteplagg.

      En annan idé skulle kunna vara att kika på exempelvis ett kjolmönster i din storlek och sen använda det maskantalet fast sticka enligt mameluckernas mönster?

      Förresten hittade jag ett par virkade shorts som sträcker sig upp till storlek XXL. Kan det vara nåt att inspireras lite av? http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=139&d_id=28&lang=se Och dessa är ju ara för sköna: http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=128&d_id=18&lang=se Haha!

      Radera
  9. Bra idé om maskfastheten! Dags att göra provlappar (bluergh!) och börja räkna på riktigt (huva!). Jag kikade också på de där sköna högmidjade shortsen och höll på att trilla av stolen! Vilket praktverk! Men sannerligen nåt att inspireras av. Stort tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så känner jag också inför provlappar och stickfasthet (Bluergh!!):)

      Radera
  10. Jag tycker det låter jättekul om ni gör lite tema på män/killar som stickar. Sveriges radio har en gammal programserie som fortfarande ligger ute för lyssning. Jättebra program som kanske kan användas som inspirationskälla: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/75843?programid=3674&date=2010-01-04. (Dom andra programmen är också jättebra!). Det hade varit kul att höra om lite andra sidor än bara hur tabu det är för killar att sticka.

    Längtar till nästa avsnitt! Kramar på er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Erika! Här skall lyssnas! Och du - stooooor kram tillbaka!

      Radera
  11. Så härliga och häftiga ni är. Ett stort tack för trevliga, underhållande och roliga stunder. Och tack för hälsningen.
    Jag stickar en mössa och handledsvärmare under tiden, så jag gör som ni säger. Man blir imponerad av ert stickande och kunnande. Massa kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig båttur Camilla så ses vi snart igen! :)

      Radera
  12. Jag är både ny till virkning och ny till er podcast, jag har under några dagar lyssnat igenom alla era avsnitt och jag måste erkänna att efter första avsnittet var jag tveksam till om jag skulle forsätta lyssna - men nu är jag glad att jag fortsatte! Bra jobbat!

    Och jag kommer nog snart bli peppad nog till att ge mig in i stickningens värld också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis sådär kan jag också känna när jag ger en ny podcast en lyssningschans. Rösterna, snacket, ämnena. Allt kan störa mig. Men när jag ger andra avsnittet en chans brukar kärlek uppstå. Så tack för att du lyssnade vidare!

      Vi ses i stickningens värld! :D

      Radera
  13. Hej Elin och Karin! Tack för ännu en fantastiskt bra podcast! :) Jag har hittat den ultimata handkrämen för stickning och virkning. Den går supersnabbt in i händerna utan att kladda det minsta och den läker de mest slitna vinterhänder. Dessutom inte djurtestad heller!! Men den är dryg så ta bara en liten klick (annars kan det bli kladdigt)! Hemp hand protector från Bodyshop! http://www.thebodyshop.se/kropp-bad/haender-foetter/hemp-hand-protector.aspx

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Anni! Det där skall provas!

      Radera
  14. Angående mammelucker. Jag stickade en kjol till mig själv nyligen som jag kan ha över tight och jeans eller under den ordinarie kjolen. Hur varm som helst.
    Sen finns det ylletrosor att köpa vet jag. Oftast i sportbutiker.
    Kolla in kjolen på: http://opellae.blogspot.se/2012/11/rumpvarmare.html
    Tack för roliga poddar. Jag försöker komma i kapp...

    SvaraRadera