onsdag 7 april 2010

Ny på stickning?

Jag har fått några frågor från de som inte kan sticka men gärna vill lära sig. Men de säger att de inte vet vad de ska börja med. Jag tänkte tipsa om några enkla mönster som kan vara ett bra alternativ om du råkar vara en av dessa. Bestäm dig för ett av dem, köp material, skriv ut mönstret och kom till klubben så hjälper vi dig igång!


Mössa från garnstudio.se. Lätt att komma igång med och kräver bara räta maskor. Stickas sidledes för att sedan sys ihop. För att göra en mössa behöver du köpa ett ganska tjockt garn eller alternativt använda dubbelt garn av något lite tunnare. Du behöver garn som kräver sticknummer 9-10 eller alternativt 2 garn som behöver sticknummer 4-5. Fråga i garnbutiken så får du hjälp. Du behöver också stickor nr 10. Jag rekommenderar bambu eller plast för de är lättast tycker jag.


Eller så kanske du har lust att göra en enkel halsduk? Vi kan prova att göra en rätstickad som du bara stickar fram och tillbaka. Och känner du dig riktigt modig så gör vi en ficka på den. Dubehöver du ett garn med matchande storlek på stickorna. Ju tjockare garn desto färre maskor behöver du göra. Jag skulle inte rekommendera något garn som kräver stickor mindre än storlek 4 om du är nybörjare. Satsa på ett par stickor i bambu för de är allra skönast och glider inte ur garnet så lätt.

Så sitt inte hemma på torsdagar utan kom till stickklubben och lär dig sticka!

Du är välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar